Monday 16 July 2012

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP)

Dah banyak hari sebenarnya saya nak menulis pasal ESP ni. Bukan ape ESP ni top product kat Shaklee.Saya jatuh chenta dengan ESP ni bila kulit saya cerah sket. Ini la saya result nak cepat aje tapi disiplinnye tettttt.....bukan ape kadang2 terlupe.lebih2 lagi makan vitamin. Kadang2 tu duk tertanye2 sendiri 'dah makan be belom ni'. Terutamanya GLA. GLA kan kena makan after lunch biasenye. Kenape..???sebab GLA tak boleh makan sekali dengan Vitamin E. So bila makan Vit.E after bfast kena la makan GLA after lunch. Ehh...cop2..kat sini bukan nak cite pasal GLA tapi pasal ESP.tapi nak cantik disiplin dan kesabaran sangat penting. Ini kerana result bukan datang sekelip mata. Yela nak jadi wrinkle kat muka amek mase mungkin 30 tahun, takkan bole hilangkannnya dalam masa tiga hari. Betul tak..???


SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP) 

ESP(Energizing Soy Protein) merupakan protein soya Non GMO(Non Genetically Modified Organism) iaitu  yang tidak diubahsuai genetiknya. Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari  proses menanam hinggalah saat pemprosesannya


Untuk Pengetauhan Bersama

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.



Kenapa kita memerlukan protein??
Tanpa protein badan kita tidak boleh berfungsi dengan sempurna.
Badan kita tgerdiri daripada system saraf, sel-sel, rambut, kulit, tulang adalah kombinasi berjuta-juta sel yang mana sentiasa ditukar dan diperbaiki. Protein diperlukan bagi pertumbuhan dan pembinaan sel-sel baru bagi menggantikan sel-sel lama dan rosak.
Selain itu protein juga menghasilkan antibody yang mana digunakan untuk melawan bacteria, virus, toxin dan banyak bendasing yang boleh merosakkan badan.

Risiko kekurangan protin
  1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
  2. Kidney disease (penyakit buah pinggang
  3. Liver (penyakit hati) 
  4.  High Cholesterol (kolesterol tinggi)
  5. Low blood pressure (tekanan darah rendah) 
  6.  Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
  7.  Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)  
  8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus) 
  9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
  10.  Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancer) 
  11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
  12. Irritability (Badan menggeletar)
  13. Fatigue (Letih lesu) 
  14.  Weakness (Lemah)
  15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
  16.   Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
  17. .  Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan) 

Kelebihan ESP

  •  Menjadikan kulit terutama muka halus, cantik, gebu,cerah dan berseri-seri.
  •  Memberi tenaga yang berpanjangan dan menahan rasa lapar kerana bekalan tenaga yang konsisten.Badan semakin sihat dan cergas.
  • Sangat sesuai untuk mereka-mereka yang ingin mengurangkan berat badan
  • Bagi ibu-ibu yang menyusu ia member nutrisi kepekatan pada susu ibu malahan badan menjadi bertenaga bagi ibu-ibu yang berpantang. 
  • membantu membina dan perbaiki tisu-tisu badan
  • Setiap hidangan menyediakan 14gram protein kacang soya yang baik untuk kesihatan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.
  • Mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan termasuk 9 asid amino penting.
  •  Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones. 
  • Rendah lemak dan bebas laktosa serta kolesterol
  • setiap hidangan membekalkan 50% daripada Nilai Harian kalsium untuk menyokong tulang yang kuat
  • kandungan fitoestrogen untuk kesihatan prostat,payudara dan menepous

     Siapa Yang Memerlukan ESP??
  • Pelajar dan pekerja atau individu dewasa : As energy booster (kalau minum pagi2 tu. terasa energetic dan tak rasa lapar sangat.. so bonuslah for weight management)
  • Lelaki : melindungi dari sebarang penyakit kronik
  • Ibu mengandung : untuk kesihatan semasa mengandung - sangat baik untuk perkembangan fetus.
  • Wanita : keanjalan kulit… (protein penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protien untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut).

Cara Pengambilannya.

ESP boleh diambil dengan membancuh bersama air masak atau apa jua air kegemaran kite.milo ke, horlick ke,saya suka bancuh bersama susu HL.Cuma jgn bancuh dgn air kerana kandungan zat protein mudah musnah pada suhu yang tinggi.


Lot of Love,
Mazurai Mohamed

No comments:

Post a Comment