Friday 24 August 2012

Picky Eaters


Pernah terdengar perkataan Picky Eaters??Adakah anak anda seorang yang Picky Eaters??
Tentu ramai ibu-ibu diluar sana yang mengalami masalah anak yang picky eaters.Mesti pening dengan kerenah anak yang tidak mahu makan.Macam-macam cara dilakukan untuk menarik minat si anak.tapi malangnya tidak membuahkan hasil.So entry kali ini saya nak story morykan tentang anak-anak yang picky eater ni.Tambahan lagi si comel sayapun memang tergolong dalam golongan anak-anak yang cerewet makan ni.Disamping menambahkan pengetauhan, dapat kita share sama-sama.


 Apakah Picky eater?

Menurut Wikipidea
“Picky Eaters or Selective eating disorder (SED) (also known as perseverative feeding disorder) is an eating disorder that prevents the consumption of certain foods. It is often viewed as a phase of childhood that is generally overcome with age. “

“Gangguan dalam pengambilan makan adalah gangguan makan yang menghalang pengambilan makanan tertentu. Ia sering dilihat sebagai fasa zaman kanak-kanak yang biasanya diatasi dengan peningkatan usia.”

Dan menurut 

The British Journal of Clinical Child Psychology and Psychiatry states that:
"Selective eating is the little-studied phenomenon of eating a highly limited range of foods, associated with an unwillingness to try new foods. Common in toddlers, it can persist into middle childhood and adolescence in a small number of children, most commonly boys. When this happens, social avoidance, anxiety and conflict can result."

“Pemilihan makanan ialah fenomena di mana terlalu memilih makanan yang dikaitkan dengan keengganan mencuba makanan baru.Biasanya berlaku semasa kanak-kanak,dan ia boleh berlanjutan sehingga zaman pertengahan kanak-kanak.Kebanyakkannya berlaku kepada kanak-kanak lelaki.”

 
Dr William yang juga Profesor Klinikal di Jabatan Pediatrik, Ohio State University yang juga adalah seorang pakar perunding pemakanan kanak-kanak di Institut Penyelidikan Pemakanan berkata, antara bahaya yang boleh timbul daripada kekurangan zat makanan di kalangan kanak-kanak ialah tidak mengambil kombinasi makanan yang betul dan seimbang.Antara lain, kekurangan zat makanan di kalangan kanak-kanak bolehmerencatkan tumbesaran, perkembangan mental dan melemahkan sistem imun. “Tidak ada makanan yang dapat membekalkan semua nutrien yang diperlukan untuk tumbesaran dan kesihatan. Diet yang seimbang dapat membekalkan nutrien untuk menyokong tumbesaran dan kesihatan dan memberi tenaga untuk belajar dan bermain. Sumber dari http://beeandyou.blogspot.com

 
Adakah anak-anak anda menunjukkan tanda-tanda seperti berikut:

  • Makan terlalu sedikit?
  • Tidak mahu mencuba makanan yang baru?
  • Tidak mahu mencuba sayur-sayuran atau salah satu makanan dari pyramid makanan?
  • Hanya makan beberapa suap sahaja?
  • Membuat perangai semasa makan?
  • Adakah anda meluangkan banyak masa dan tenaga dalam menggalakkan mereka untuk makan?

Kalau anak anda menunjukkan tanda-tanda seperti di atas,faham la anda bahawa anak anda seorang yang Picky Eater.

Picky Eater atau Cerewet makan adalah sering berlaku kepada kanak-kanak. Selama beberapa minggu, mereka mungkin makan 1 atau 2 pilihan makanan.Mereka mungkin mahu makan sarapan atau makan tengah hari dan langsung tidak mahu makan sepanjang hari.Ada sesetengah kes anak-anak langsung tidak mahu makan.Mereka hanya bergantung kepada susu sahaja.



 

 Kanak-kanak yang cerewet makan tidak mengambil beberapa kumpulan makanan tertentu yang secukupnya seperti bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, daging, ikan, kekacang, susu atau produk tenusu sekali gus menyebabkan diet menjadi tidak seimbang kerana kekurangan makro dan mikro nutrien (vitamin serta mineral) diperlukan badan.

Pada pandangan kanak-kanak, makanan baru yang dihidang boleh menakutkan dan menggerunkan mereka. Kanak-kanak ini juga hanya suka mengambil makanan biasa yang tertentu dan banyak kes menunjukkan ia tidak sihat antara yang dimahukan setiap kali tiba waktu makan.

Kajian menunjukkan pemakan yang cerewet boleh menyebabkan kekurangan vitamin dan mineral penting untuk pertumbuhan dan pembangunan mereka.






 
Cara menangani kanak-kanak yang cerewet makan.

Jika anak kita seorang yang susah untuk makan,kita kena ada cara tertentu untuk menarik minat mereka.Yang pasti kita mesti kecewa dan stress dalam menangani masalah tersebut.Banyak ibu bapa yang melakukan kesilapan dengan tidak sengaja akan naik marah.Ini boleh memburukkan lagi keadaan.

1) Jadilah konsisten dan Tegas

Cara utama untuk menguruskan anak-anak yang cerewet makan adalah konsisten. Jangan berputus asa untuk  memberi tiga hidangan sihat sehari dan makanan ringan yang sihat di antara waktu makan. Menawarkan pelbagai makanan, dan tidak membenarkan anak-anak makan makanan ringan di antara waktu makan.Juga, pastikan susu dan jus di cek, diberi mengikut waktu.Minum air hanya selepas makan dan bukannya makan berselang air.

2) Jangan Paksa Mereka Makan

Jika mereka tidak lapar,jangan paksa mereka sebaliknya bagi mereka masa untuk menghabiskan makanan mereka.Paksaan boleh menyebabkan mereka lebih berkeras untuk tidak makan. Bagi hidangan yang kecil dahulu kerana ini boleh membuka peluang untuk mereka menambah.

3) Sabar dalam Mencuba Makanan Baru

Kanak-kanak biasanya akan memegang atau menghidu makanan yang baru untuk dicuba.Mereka mungkin akan memasukkan sedikit kedalam mulut dan mengeluarkan balik. Kita mestilah menghidangkan berulang kali bagi memperkenalkan hidangan yang baru kepada mereka.Galakkan mereka untuk berbual mengenai makanan tersebut seperti warna,bentuk,aroma dan texture. Tidak semestinya mengenai rasa makanan. Hidangkan makanan bersama makanan kegemaran mereka.

4)Make it Fun!! 

Jadikan aktiviti makan sesuatu yang menggembirakan. Hidangkan makanan anak-anak dengan cara yang menarik. buat corak atau hiaskan dengan comel.

5) Jadi Contoh

Jika kita makan pelbagai makanan yang menyihatkan, secara tak langsung mereka akan mencontohi kita.

6)Kurangkan gangguan semasa makan

Tutup semua TV atau gadget semasa makan. Ini boleh membantu mereka untuk lebih focus kepada makanan mereka. Harus diingat banyak iklan TV yang menggalakkan pemakanan yang tidak sihat.
 
7) Makan sendiri

Jika mereka sudah mampu untuk memasukkan makanan sendiri, biarkan mereka.Ini boleh menarik minat mereka.Biar mereka mencuba sesuatu yang baru.Biarkan makanan mereka tumpah.

8) Dedahkan mereka dengan makanan yang akan mereka makan.

Biarkan mereka menolong anda memasak dan menghidangkan makanan. Jika anak anda sudah besar biar mereka membilas sayuran, potong sayuran.Beware guna pisau plastic yer..!! serta menyediakan meja makan.Terangkan kepada mereka hasil daripada bahan mentah yang kita guna.


Cerita Saya dan Aasyieqa 



Apa yang berlaku kepada saya,anak saya Aasyieqa seorang yang sangat cerewet untuk makan.Sampai pada satu peringkat die langsung tidak makan.Belum tengok lagi makanan,die sudah gelengkan kepala.Ada ketikanya die hanya makan hanya dua suap sahaja setiap makanan yang diberikan padanya.Ada ketikanya die hanya masukkan ke dalam mulut dan meluahkannya semula.Bukan sahaja saya dan suami saya,malahan emak saya amat susah hati melihat keadaan beliau.Hanya satu sahaja makanan yang mendapat perhatian Aasyieqa iaitu Kentang goreng yang disalut telur dan tepung.Itu resepi saya sendiri.Banyak resepi yang saya cuba semata-mata untuk menarik perhatian Aasyieqa untuk makan.Semasa Aasyieqa berusia Sembilan bulan,saya penah merujuk kepada doctor pakar di KPMC.Doktor hanya menasihatkan saya untuk mevariasikan makanan.Try untuk bagi sesuatu yang baru. Contohnya kuih pelita,kuih lapis.Sampaikan doctor suruh Aasyieqa try ice cream.tapi bukan ice cream yang murah-murah tau.Semasa balik ke Terengganu doctor di sana bagi Vitamin,Alhamdullillah ada perubahan.Aasyieqa mula makan sedikit demi sedikit tapi malangnya selepas beberapa lama Aasyieqa enggan makan vitamin pula.Nak tahu apa yang saya bagi pada Aasyieqa untuk ‘memaintainkan’ seleranya dan sentiasa bertenaga?Meh sini saya story morykan.

Ini la yang saya jumpa dan saya konsisten bagi kat Aasyieqa. Alhamdullillah daripada belom tengok lagi dah geleng, sekarang semua dia masuk mulut. Walaupun tak banyak, sekurang-kurangnya adalah yang masuk mulut.Lagipun pada awalnya dia kurang makan, dengan pengambilan Mealshake Shaklee Aasyieqa sentiasa bertenaga. Asyik berjalan jer kerjanya. Nak tengok time die duk diam, time tido jer. 

Ini la yang saya bagi pada Aasyieqa. Mealshakes Shaklee. Saya tambahkan satu sudu dalam susunya setiap pagi.Alhamdullilah dalam dua bulan saya nampak kesannya.Sebenarnya depends pada orang gak.Ade orang satu canister dah nampak resultnya. Ada orang sebulan. Depends pada badan masing-masing.

Apa itu MealShake?
Shaklee Meal Shakes merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic. Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain. Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat. Pilihan protein soya terbaik anda
Setiap bancuhan MealShake memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin/ galian yang diperlukan bersama dengan protein, galian dan 3gm serat.
Naturally good nutrition and great taste. No artificial flavor,colors,sweeteners or preservatives added.

Siapa yang perlukan MealShake? 
  • MealShake sesuai utk semua kanak-kanak terutamanya yang kurang selera makan atau yang sembelit atau pun kanak-kanak obesity.
  • Ibu-ibu mengandung dan yang menyusukan anak.
  • pesakit-pesakit yang dalam proses pemulihan selepas operation,
  • Mereka-mereka yang inginkan kulit cantik,
  • Juga mereka-mereka yang ingin kekal sihat dan bertenaga.Terutamanya yang tak gemarkan supplemen dalm bentuk tablet kerana Mealshake ni datang dlm bentuk serbuk,dibancuh jd minuman yg lazat. MealShake ni juga bagus utk mereka yang ingin menambah/memantau berat badan..



MealShake

  1.     Mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan
  2.     Kaya dengan sumber kalsium dan protein
  3.     Amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat
  4.     Pilihan protein soya terbaik anda
 Mealshake adalah multivitamin + protein yang mengandungi 19 vitamin utama & mineral penting yang menyokong pertumbuhan mental & fizikal anak-anak. Bagi anak-anak yang picky eaters, mealshake ini memang sangat sesuai kerana ia dapat menampung mana-mana nutrien yang kekurangan dalam diet harian mereka. Mealshake ini juga sesuai sangat untuk kanak-kanak yang ada masalah ekzema, asma kerana pengambilan mealshake dapat meningkatkan sistem imunisasi kanak-kanak tersebut. Pengambilan yang mealshake yang konsisten dapat membantu ekzema & asma kanak-kanak itu menjadi lebih baik.

Selain itu, mealshake ini kaya dengan protein & kalsium yang menyokong pembentukan sel, kulit, tulang, kuku, organ & darah. Mealshake juga mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan komponen antioksidan. Bagi anak-anak mempunyai masalah luka lambat sembuh, atau pun masalah sembelit, pengambilan mealshake dapat membantu luka pulih dengan cepat kerana protein menyokong pembentukan sel, vitamin B, iron & copper membantu untuk pembentukan sel darah merah.Manakala fiber larut membantu pergerakan usus dan melancarkan sistem penghadaman.
 Meal shake ini juga dapat meningkatkan selera makan kanak-kanak.





Enam fakta menarik tentang Mealshakes:

1. Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.
Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.
*Sesuai untuk mereka yang ‘susah’ menelan pil dan juga mereka yang ingin menjaga berat badan.
2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.
*Badan lebih sihat. Malah Protien juga penting untuk penghasilan susu badan.Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang menyusukan anak.
3. Untuk Pembesaran
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.
*Sesuai untuk tumbuhbesaran anak-anak dan juga sesuai untuk ibu-ibu yang sedang mengandung.
4. Anti-oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.
*Sesuai untuk mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan mementingkan kecantikan.
5. Pemulihan Kulit
 Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.
*Sesuai untuk mereka yang inginkan kulit yang cantik dan halus mulus.
6.Detox
Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.
*Sesuai untuk kanak-kana serta orang dewasa yang sering mengalami masalah sembelit.

Selain Mealshakes ade beberapa vitamin lagi yang boleh membantu tumbesaran anak-anak.satu satu darinya adalah Vita Lea for Children.Ape tu???meh baca ni..



Vitalea for Children (multivitamin)



  • Membekalkan 19 vitamin dan mineral perlu
  • Sumber kalsium pembina tulang
  • Baik untuk kesihatan
  • Bekalan harian untuk vitamin B


Tahukah Anda?

  • Dari kelahiran hingga umur 3 tahun, perkembangan otak amat peka terhadap pemakanan bayi dan 75% daripada kapasiti otaknya berlaku dalam tempoh yang genting ini.
  • Selepas umur dua tahun, pengambilan makanan berlemak seharusnya diambil dalam kuantiti sederhana rendah untuk mengelakkan penyakit jantung, kegemukan dan masalah kesihatan yang lain.
  • Pada umur lima tahun, 90% daripada perkembangan otak kanak-kanak telah lengkap.
  • Antara umur 11 dan 16 tahun, satu peningkatan yang besar dalam tumbesaran biasanya berlaku dengan peningkatan berat badan dan pertumbuhan otot yang ketara
salah satu lagi produk yang bagus ialah Omega Guard.


SHAKLEE OMEGA GUARD
Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

Shaklee OmegaGuardTM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTM menyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA.
  • Melindungi Jantung anda ~Ia embekalkan asid lemak omega -3 berpotensi ultratulen dgn spektrum penuh bergred farmaseutikal
  • Membantu mengurangkan risiko sakit jantung ~satu penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan asid lemak omega -3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
  • Ultratulen dan bergred Farmaseutikal ~Omega Guard dihasilkan melalui satu proses penyulingan proprietari 3 molekul yg memekatkan asid lemak omega -3 yg bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bhn2 berbahaya seperti merkuri dan plumbum yg terdpt dlm ikan
  • Minyak Ikan terbaik di dunia~mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA,DHA,ALA dll. EPA menyihatkan jantung dan sendi,DHA penting bagi perkembangan dan fungsi2 otak.
Ingredients: (per 3 capsules)
EPA 540mg
DHA 360mg ( Omega sebelum ini mengandungi 235mg DHA)
Omega 3 fatty acids 990 mg( dahulu hanya 195mg omega-3 fatty acid)


credit to mamafaiz.com

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di:
H/P: 012 301 3031 atau
Email: mazuraimohamed@gmail.com atau
http://www.facebook.com/MyLittleCuteShoppe

Lot of Love
Mazurai Mohamed



No comments:

Post a Comment