Monday 10 September 2012

APAKAH VITAMIN?


Di dalam entry yang lepas saya telah menulis tentang mengapa kita perlu mengambil supplement.Saya telah menulis penyebab yang boleh membuatkan badan kita kehilangan vitamin/supplement. Untuk entry kali ini,saya juga mengupas mengenai keperluan supplement untuk badan kita tetapi dengan lebih lanjut lagi.Semoga perkongsian ini memberi maanfaat kepada kita semua.

Vitamin adalah bahan semula jadi yang membantu badan kita untuk berkembang dan proces penyembuhan. Tanpa mereka, badan anda tidak boleh bekerja dengan betul!



Badan kita memerlukan vitamin untuk kekal sihat dan pemakanan yang seimbang boleh membekalkan vitamin yang diperlukan oleh badan.Biasanya vitamin tidak membekalkan tenaga(kalori) secara terus, tetapi mereka membantu mengawal process penghasilan tenaga. Kecuali Vitamin D dan vitamin K, vitamin tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia tetapi diperolehi daripada makanan seharian kita.

Terdapat 13 vitamin yang penting dan masing-masing mempunyai peranan khas untuk berfungsi di dalam badan, membantu untuk mengawal proses seperti pertumbuhan dan pembaikan sel, pembiakan dan pencernaan. Vitamin B-6, Niasin, Natural Vitamin E dan Zink: Sokongan fungsi seksual di kalangan lelaki

APAKAH VITAMIN

Menurut  Wikipedia

Vitamin is an organic compound required by an organism as a vital nutrient in limited amounts.[1] An organic chemical compound (or related set of compounds) is called a vitamin when it cannot be synthesized in sufficient quantities by an organism, and must be obtained from the diet

adalah sebatian organik yang diperlukan oleh organisma sebagai nutrien yang penting dalam jumlah yang terhad. sebatian kimia organik (atau set berkaitan sebatian) dipanggil vitamin apabila ia tidak boleh disintesis dalam kuantiti yang mencukupi oleh organisma, dan mesti diperolehidaripada diet

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Any of a group of organic compounds that are essential for normal growth and nutrition and are required in small quantities in the diet...

Mana-mana kumpulan sebatian organik yang penting bagi pertumbuhan normal dan pemakanan dan diperlukan dalam kuantiti yang kecil dalam diet ...

_____________________________________________________________________________________
Vitamin maksudnya bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan, dan pencegahan penyakit. Vitamin biasanya disebut sebagai mikronutrien. Ia membantu pertumbuhan proses protein, karbohidrat, dan lemak dalam badan anda.
Sesetengah vitamin pula membantu tubuh menghasilkan sel-sel darah dan hormon. Biasanya, tubuh kita tidak dapat menghasilkan banyak mikronutrien.
Oleh sebab itu, anda perlu mendapatkannya, sama ada daripada makanan atau suplemen(makanan tambahan seperti vitamin) yang lain.
Meskipun kandungan vitamin tidak selengkap pengambilan makanan biasa, tapi bukan bererti suplemen vitamin tidak diambil.
Cuma, anda perlu faham bahawa vitamin bukan pengganti kepada makanan harian anda. Terutama, makanan yang kaya dengan nutrien.
Tapi, sekiranya anda masih takut untuk makan vitamin, tidak mengapa. Anda boleh menggantikannya dengan mengambil makanan atau minuman seperti susu atau buah-buahan. Ini kerana, makanan tersebut membekalkan vitamin yang tinggi.

Sejarah

Perkataan vitamin telah diusulkan oleh seorang pakar biokimia yang berbangsa Poland pada tahun 1912.Vita di dalam bahasa Latin bemaksud kehidupan dan mine -amine adalah adalah kata tambahan dari amine; kerana pada masa itu ramai yang menyangka bahawa semua vitamin adalah amine dan sekarang kesalahan ini telahpun disedari.
Nilai memakan makanan tertentu bagi mengekalkan kesihatan telah diketahui lama sebelum vitamin dikenal pasti. Orang-orang Mesir purba tahu bahawa memberi pesakit makan hati akan membantu merawat rabun malam, yang kini diketahui akibat kekurangan vitamin A. Pada 1747, pakar bedah Scotland, James Lind menyedari bahawa makanan sitrus membantu menghalang beri-beri (scurvy), penyakit yang mampu membawa maut di mana kolagen tidak terbentuk dengan sempurna, dan ciri-ciri yang muncul adalah luka lambat sembuh, pendarahan pada gusi, dan rasa sakit yang teruk. Pada 1753, Lind menerbitkan Treatise on the Scurvy. Hasil apa yang dijumpainya, bagaimanapun tidak diterima secara meluas. Sebagai contohnya, Dalam ekspedisi Artik Tentera Laut Di Raja pada abad ke 19, ia dipercayai secara meluas bahawa penyakit beri-beri boleh dihalang dengan kebersihan diri yang baik di atas kapal, senaman berkala, dan mengekalkan moral kaki-tangan kapal, bukannya dengan permakanan makanan segar. Ini mengakibatkan ekspedisi tentera laut itu masih diserang penyakit beri-beri. Ketika Robert Falcon Scott melakukan dua ekspedisinya ke Antartika pada awal abad ke-20, teori perubatan ketika itu ialah penyakit beri-beri diakibatkan oleh makanan dalam tin yang tercemar.
Petikan : Wikipedia

 

 

Jenis-jenis dan fungsi vitamin

Larut dalam lemak :

Vitamin larut lemak termasuk vitamin A, D, E dan K - kerana mereka adalah larut dalam lemak dan diserap oleh badan dari saluran usus. Tubuh manusia perlu menggunakan asid hempedu untuk menyerap vitamin larut lemak. Apabila vitamin diserap, badan menyimpan mereka dalam lemak badan. Apabila anda memerlukannya, badan anda membawa mereka keluar dari simpanan untuk digunakan. Makan lemak atau minyak yang tidak dicerna boleh menyebabkan kekurangan vitamin larut lemak.









Vitamin larut lemak tidak harus dimakan secara berlebihan kerana ia disimpan di dalam badan dan berlebihan boleh menyebabkan kesan sampingan. Lebihan vitamin A boleh menyebabkan cepat marah, berat badan, kulit kering gatal pada kanak-kanak dan loya, sakit kepala, cirit-birit di kalangan orang dewasa.



Vitamin A

Menggalakkan pertumbuhan tulang, pertahanan terhadap penyakit, memperbaiki struktur kulit serta mengelakkan rabun.

Vitamin D

Pertumbuhan normal, meningkatkan paras sitrat(garam asid sitrik) dalam darah dan menggalakkan penyerapan kalsium dalam usus, menjaga kesihatan tulang dan gigi.

Vitamin E

Sangat penting untuk mempertahankan fungsi saraf dan otot, melindungi struktur membran daripada rosak, mengekalkan pertumbuhan normal, mengelakkan metabolisma, mengekalkan struktur paru-paru, hati, dan membran sel darah merah. Sebagai antioksida, vitamin ini bermanfaat sebagai mencegah penyakit jantung dan melambatkan penuaan.

Vitamin K

Bagus untuk mereka yang baru menjalani pembedahan. Vitamin ini membantu membentuk struktur tubuh baru dan menyembuhkan jahitan.


 Larut dalam air :
 
Vitamin larut air tidak boleh disimpan dalam badan, jadi anda perlu untuk mendapatkan mereka daripada makanan setiap hari. Mereka boleh dimusnahkan oleh cara masak yang berlebihan. Ini adalah mudah diserap oleh badan. Tubuh manusia tidak menyimpan sejumlah besar vitamin larut air. Vitamin B-kompleks dan vitamin C adalah vitamin larut air yang tidak disimpan dalam badan dan perlu diganti setiap hari.Vitamin ini mudah musnah atau keluar semasa penyimpanan dan penyediaan makanan. Mereka boleh dikeluarkan melalui air kencing, badan memerlukan bekalan vitamin B dan C yang berterusan melalui diet seharian

Penyimpanan dan penyediaan makanan yang betul boleh mengurangkan kehilangan vitamin. Untuk mengurangkan kehilangan vitamin, menyejukkan produk segar, menyimpan susu dan bijirin dari cahaya yang kuat, dan menggunakan air masak dari sayur-sayuran untuk menyediakan sup. Lebihan vitamin larut air tidak mengakibatkan sebarang kesan sampingan kerana mereka akan bersurai dalam cecair badan dan dilupuskan dalam air kencing.

Terdapat sembilan vitamin larut air yang terdapat di dalam group Vitamin B Complex iaitu: Thiamin (vitamin B1), Riboflavin (vitamin B2), Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Biotin, Pantothenic acid and Vitamin C. These vitamins are widely distributed in foods.

Vitamin C

Membantu mempercepatkan penyembuhan luka, menjaga sistem kekebalan tubuh, menyerap zat besi, membentuk tulang dan gigi.

Vitamin B (B1, B2, B3, B5, B6, B12)

Membantu pertumbuhan dan perkembangan bayi, selera makan, pencernaan, menjaga tisu mata, dan membantu proses metabolisma.

Characteristics of the vitamins are:
  1. Most of the vitamins have been artificially synthesized.
  2. Some of vitamins are soluble in water and others are fat-soluble.
  3. Some vitamins are synthesized in the body. Some members of vitamin B complex are synthesized by microorganisms in the intestinal tract.
  4. Vitamins are partly destroyed and are partly excreted.
  5. Vitamins can be stored in the body to some extent, for example the fat-soluble vitamins are stored in the liver and subcutaneous tissue.
  6. Vitamins can perform their work in very small quantities. Hence, the total daily requirement is usually very small.

 

Makanan yang boleh menggantikan vitamin

Kalau anda hendak tahu, lobak, kubis, tomato, buah limau, epal, dan banyak lagi merupakan sumber vitamin. Setiap sayur-sayuran dan buah-buahan mempunyai kandungan vitamin.
Boleh dikatakan hampir semua makanan mempunyai kandungan vitamin. Cuma yang membezakan adalah jenis-jenis vitaminnya.


i) Tomato - kaya dengan vitamin A, C, dan serat juga zat besi.
ii) Avokado - kaya dengan khasiat protein, kalsium, zat besi, vitamin A dan C.
iii) Pisang - vitamin A dan C, potasium dan zat besi.
iv) Nanas - vitamin A, B, dan C.
v) Telur, susu, hati - menyediakan vitamin A.
vi) Kekacang dan daging - sumber kepada vitamin B1.
vii) Keju, putih telur, dan yogurt - menyediakan vitamin B2.
viii) Ubi kentang, sardin, dan tuna - sumber untuk vitamin D.
ix) Sayuran berdaun hijau, kacang soya, dan gandum - kaya dengan vitamin E.
x) Kubis dan daun salad - penyumbang kepada vitamin K.

 

AKIBAT KEKURANGAN VITAMIN

Semua orang digalakkan mengambil vitamin. Lebih-lebih lagi, anda yang tidak lalu makan atau tidak mahu makan sayur, ikan, dan daging.
Vitamin juga bagus untuk anda yang tidak suka minum susu atau apa sahaja jenis makanan yang bernutrien tinggi. Sekiranya anda amalkan cara pemakanan sebegini, lama-kelamaan badan akan kehilangan vitamin dan nutrien.
Untuk mendapatkan nutrien yang hilang itu, anda perlu makan vitamin. Pengambilan vitamin akan membantu tubuh berfungsi secara normal.
Berbeda pula sekiranya anda yang tidak mengambil vitamin. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit.
Misalnya, rabun(kurang vitamin A) dan anemia(penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sel darah merah) Penyakit anemia ini adalah disebabkan kekurangan vitamin B12 atau zat besi.




 KENAPA BADAN KITA MEMERLUKAN VITAMIN?


PENGHADAMAN MAKANAN YG TIDAK SEMPURNA. 

 Walaupun kita mengambil pemakanan yang betul, penghadaman makanan yang tidak sempurna juga boleh menjadi sebab kita memerlukan vitamin tambahan seperti suplement. Bila kita tidak mengunyah makanan dengan secukupnya atau kita makan dengan kadar yang agak cepat,menyebabkan saiz makanan yang kita telan agak besar. Saiz partikel makanan yg agak besar tidak boleh dicerna dengan sempurna oleh sistem penghadaman kita. Orang yang memakai gigi palsu juga harus lebih berhati-hati dengan situasi ini.

MENINGKAT USIA
Apabila kita berada di usia yang sangat muda, keupayaan kita untuk pulih dengan cepat adalah sangat tinggi. Tetapi apabila kita meningkat usia, keupayaan badan kita pasti akan berubah. Seperti yang kita maklum kita akan kekurangan vitamin dan mineral, terutamanya besi, kalsium dan zink. Kekurangan Riboflavin (B2) dan pyridoxine (B6) juga telah diperhatikan. Kemungkinan rembesan enzim pencernaan akan berkurangan.

PEMAKANAN & MINUMAN
   Minuman yang terlalu panas atau pengambilan kopi,teh, jeruk dan rempah ratus yang berlebihan boleh menyebabkan berlakunya RADANG pada saluran penghadaman kita. Ini boleh menyebabkan penyerapan vitamin bekurangan.

PROSES MEMASAK YANG TIDAK BETUL.

Apabila kita memasak makanan kita seperti sayur-sayuran atau buah-buahan ia mengoksidakan dan memusnahkan  vitamin yang terdapat di dalam makanan seperti B Complex, C dan E. Mendidih atau mengukus sayur-sayuran boleh membuang vitamin larut air seperti di atas. Dan beberapa vitamin seperti B6 boleh dimusnahkan oleh penggunaan microwave.
Penyelesaian yang sempurna adalah dengan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan secara mentah, tetapi kebanyakan orang tidak suka sayur-sayuran dimakan mentah kerana rasanya, ia juga memerlukan banyak persediaan untuk membuat makanan mentah yang rasa hebat.

MAKANAN YANG DIPROSES

 
Makanan beku yang mengandungi Vitamin E, akan mengakibatkankehilangan Vitamin apabila ia dinyahfros. Banyak sumber Vitamin E seperti roti dan minyak yang cara pemprosesan yang salah akan menyebabkan kandungan Vitamin E berkurangan atau hilang. Vitamin E adalah antioksidan, yang menghalang kerosakan oksidatif kepada semua tisu, kekurangan ia akan meningkatkan kerosakan yang lebih cepat untuk sel-sel anda. Vitamin yang banyak hilang disebabkan oleh pemprosesan makanan termasuk vitamin B1 dan C.

PENGAMBILAN ANTIBIOTIK

Antibiotik adalah popular untuk melawan jangkitan, tetapi mereka juga membunuh bakteria dalam usus, yang biasanya membolehkan vitamin B Complex untuk diserap melalui dinding usus. Kekurangan ini boleh menyebabkan pelbagai keadaan saraf, dan oleh itu ia dinasihatkan untuk menambah pengambilan vitamin B Complex apabila pada mengambil antibiotik.

 SAKIT

  Orang yang sakit memerlukan pengambilan vitamin yang berbeza berbanding individu biasa.Berbeza sakit memerlukan berbeza rawatan.Ini kerana process pengembuhan yang berbeza-beza.Pembedahan menyebabkan badan kita memerlukan lebih zink, vitamin E dan sebagainya. Tulang yang pernah patah memerlukan kalsium, vit D dan C yang lebih banyak.

TEKANAN

Kimia, fizikal dan tekanan emosi boleh meningkatkan keperluan badan untuk vitamin B 2, B5 dan C. Pencemaran udara meningkatkan keperluan badan untuk Vitamin E. Badan kita memerlukan lebih vitamin B kompleks dan C bila anda dalam keadaan tertekan (stress).

PMT (Pre - Menstrual Symdrome)

  Tanda-tanda sperti sakit kepala dan sebagainya semasa dtg haid dapat dikurangkan dengan pengambilan vit B.

MENGANDUNG



 Keperluan semasa mengandung adalah lebih tinggi berbanding individu biasa.. Kita perlu lebih vitamin B (termasuk asid folik), A,D,E dan mineral-mineral kalsium, zat besi, magnesium,zink dan phosporus.

KURANG PENDEDAHAN PADA CAHAYA MATAHARI.

 Orang yang mendapat pendedahan yang minimum kepada cahaya matahari boleh mempunyai kekurangan Vitamin D, yang diperlukan untuk metabolisme kalsium, tanpa Vitamin D pembentukan tulang mungkin mengalami masalah. Selalunya matahari disekat oleh awan, kabus, asap kabut, kaca tingkap biasa, langsir dan pakaian. Maksimum yang disyorkan pengambilan harian tambahan Vitamin D adalah 400 iu.

MEROKOK


Sekiranya anda seorang perokok,keperluan vit C dalam badan anda meningkat. Sebatang rokok dikatakan menyebabkan kehilangan 30mg vit C.

PENGAMBILAN JULAP
Pengambilan julap atau laxatif yang berlebihan menyebabkan penyerapan vitamin berkurangan. ini adalah kerana makanan yang diambil dibuang dgn cepat- waktu transit untuk penyerapan berkurangan. Penggunaan paraffin dan minyak mineral yg lain meneyebabkan kehilangan vitamin larut minyak seperti vitamin A dan E.

PENGAMBILAN ALKOHOL

  Alkohol yang berlebihan merosakkan hati dan pankreas. Organ-organ ini penting dalam proses penghadaman makanan. Pengambilan alkohol yang banyak dan berterusan meningkatkan keprluan vitamin-vitamin thiamin, niacin, pyridoxin,asid folik, vitamin B12, vitamin C dan vitamin A

Panduan mengambil vitamin

Terdapat beberapa panduan yang boleh diambil supaya vitamin yang diambil tidak akan memudaratkan kesihatan anda.
a. Pastikan vitamin yang diambil telah mendapat kelulusan doktor dan klinik yang berdaftar.
Jangan mengambil sebarangan vitamin kerana bimbang ia tidak mendapat kelulusan yang ditetapkan. Ikuti nasihat doktor pakar sekiranya anda dikehendaki mengambil vitamin.
b. Baca terlebih dahulu label dan kandungan vitamin yang terpapar pada botol.
Anda kena tahu vitamin apa yang anda ambil dan makan. Adakah keterangan yang terpapar di botol tersebut tertulis vitamin A atau C? Kalau anda merasa ragu-ragu dengan tulisan pada botol tersebut, cuba minta pertolongan ibu atau ayah anda. Ini kerana mungkin ada perkataan yang anda tidak fahamkan?
c. Jangan mengambil dos secara berlebihan.
Sebenarnya tidak semestinya mengambil vitamin dalam kuantiti yang banyak membuatkan anda lagi sihat sebaliknya anda akan mengalami pelbagai penyakit disebabkan kesilapan mengambil dos. Jadi, ambillah vitamin pada kadar yang telah ditetapkan. Lazimnya, tidak melebihi dua biji untuk satu jenis vitamin.
d. Suruh ibu bapa temani semasa mengambil vitamin.
Sebaiknya kehadiran ibu atau bapa di sisi semasa mengambil vitamin adalah lebih elok. Bukan apa, kalau ada di kalangan ada yang mempunyai masalah semasa memakan vitamin, ibu bapa yang berada di sisi boleh menenangkan anda kan? Lagipun, mereka boleh membantu seperti memberikan air ataupun sebagainya.
e. Pastikan vitamin disimpan di tempat yang selamat.
Kalau anda hendak tahu, vitamin seelok-eloknya disimpan di tempat yang kering dan sejuk. Ia juga tidak boleh terdedah kepada cahaya matahari. Jadi, mulai sekarang, anda simpanlah vitamin di tempat yang sepatutnya.

No comments:

Post a Comment