Saturday 6 October 2012

APAKAH GLA

  GLA·atau nama penuhnya Gama Linolenik Asid berfungsi menstabilkan hormon di dalam badan kita. Boleh diambil oleh lelaki dan wanita.Ia sangat membantu terutama mereka yang mempunyai masalah jerawat, mereka yang punya masalah menstrual, monopause sindrom, darah tinggi dan kencing manis.Kelebihan vitamin GLA Shaklee ini ialah kerana ia mengandungi vitamin E yang asli.
 
Apakah kelebihan dan khasiat Shaklee GLA Complex ni
  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • Membantu meningkatkan kesuburan
  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • Membantu dalam menangani menopus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
  • Membantu menangai ekzema
  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti tubuh
  • Memperlahankan proses penuaan
  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolesterol
  • Untuk fungsi saraf

 
GLA (asid linolenik gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yangg normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.sebotol RM75 (after diskaun)

Kelebihan GLA COmplex
  • Menggalakkan kesihatan semasa kitaran Haid
  • Menyokong sistem imun
  • Setiap kapsul Shaklee GLA Complex mengandungi asid-asid lemak utama daripada campuran minyak bunga matahari dan vitamin E, serta Shaklee Guard, iaitu sistem antioksidan semulajadi Shaklee yang eksklusif untuk memastikan keberkesanan penuh dan kesegarannya
  • Vitamin E membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriiti sel
Siapa yg perlukan GLA Complex:
~ Diabetes
~ Period tidak teratur
~ Mencantikkan kulit

GLA dan Evening Primerose?


Asid lemak untuk wanita

Soalan: Saya telah mengamalkan pengambilan minyak evening primrose (EPO) sejak lebih daripada setahun yang lalu. Saya dapat rasai perubahan pada kelembapan kulit dan saya terfikir untuk diberikan kepada ibu. Apakah pengambilannya turut memberi kebaikan kepada ibu yang sudah berusia 52 tahun ? 

Jawapan:Kegunaan minyak evening primrose bukanlah sesuatu yang baru, malah secara tradisionalnya ia telah digunakan oleh masyarakat asli Amerika untuk menangani masalah kulit dan keseluruhan pokoknya direbus untuk masalah batuk, sakit kerongkong, artritis, lebam dan beberapa lagi. Pada kurun ke-20 ahli saintis Jerman mengetahui bahawa minyak daripada biji evening primrose boleh diekstrak. 

Hasil analisis mendapati bahawa minyaknya kaya dengan asid lemak perlu (EFAs), iaitu linoleik (LA) dan asid gamma-linolenik (GLA).
Kandungannya yang kaya dengan GLA ini semakin mendapat perhatian dan kajian tidak terhenti begitu sahaja, malah kini ia dikenali dan digunakan di seluruh dunia.Keajaiban dan kemujaraban kandungan minyak evening primrose ini mendapat pengiktirafan banyak pihak untuk menyokong kegunaannya ke atas beberapa masalah kesihatan termasuklah sindrom prahaid (PMS), artritis reumatoid, diabetik neuropati (masalah terjejasnya fungsi saraf akibat diabetes), ekzema, kesakitan payudara, alergi, menopos dan beberapa lagi. Ini menjadikan tumbuhan yang berasal dari Amerika Tengah ini semakin berkembang dan lebih dikenali.

Asid-asid lemak perlu (EFA) adalah kumpulan lemak politaktepu yang penting untuk fungsi tubuh. Asid lemak perlu merupakan komponen membran sel dan sel-sel saraf. Ia juga membantu mengekalkan intergriti membran-membran sel yang membenarkan nutrien-nutrien memasuki sel-sel dan penyingkiran bahan buangan. Asid-asid lemak ini juga menyumbang kepada kebendaliran membran sel untuk membolehkan komunikasi antara sel-sel berlaku.Bagi mereka yang mengalami sesetengah masalah kesihatan seperti diabetes, pengambilannya mungkin lebih diperlukan kerana penukaran linoleic acid kepada GLA menjadi lebih sukar dan perlahan. Ini penting kerana untuk membolehkan ia digunakan sepenuhnya oleh tubuh, ia perlu ditukar kepada GLA.

Selain itu, faktor pemakanan dan gaya hidup juga boleh menjejaskan penukaran ini. Ini merangkumi makanan yang tinggi dengan lemak tepu, makanan proses, kolesterol, gula dan alkohol, stres dan peningkatan usia. Penukaran yang lemah ini boleh mengakibatkan paras prostaglandin yang lebih rendah.

Prostaglandin adalah bahan yang menyerupai hormon yang bertanggungjawab kepada beberapa fungsi tubuh, termasuklah dalam pengawalan tekanan darah, merehatkan salur darah untuk peredaran darah yang lebih baik, mencegah pembekuan darah, menghalang sintesis kolesterol, mengawal tindak balas hormon dalam sistem reproduktif dan juga mengawal paras insulin dan sebagainya.Pengambilan asid lemak melalui makanan harian adalah perlu memandangkan ia tidak boleh dihasilkan oleh tubuh. 

Sumber GLA daripada makanan agak terhad dan hanya boleh dijumpai dengan jumlah yang kecil dalam oat dan juga daging organ. Untuk memperolehi sejumlah GLA yang lebih tinggi atas alasan kesihatan tertentu, minyak yang diekstrak daripada biji bunga evening primrose, iaitu dalam bentuk suplemen merupakan alternatif yang lebih mudah dan menyenangkan.Dengan itu, jika diambil kira faktor-faktor seperti peningkatan usia, faktor kesihatan, pemakanan dan gaya hidup kini, pengambilan minyak evening primrose boleh memberi manfaat kepada wanita sama ada untuk alasan kesihatan mahupun kecantikan secara umum.

sumber :



Apa pula pengalaman pengguna...


Hilangkan parut dan KELOID
Masalah KELOID (cuba tengok di lengan kiri anda utk contoh keloid bagi yg ada parut 'BCG') terhasil akibat penyembuhan luka yang tidak 'teratur'. Collagen dan juga bahan lain penyembuhan seperti 'dicampakkan ke tapak luka' tapi tidak 'diratakan'. Contohnya macam tgk org buat lantai simen..dicampak 1 sodok penuh simen..pastu tukang buat simen ada emergency terus tinggal..maka mengeringlah simen tu
kat situ. Keloid ni 'metafora'nya begitulah. Luka perlu dikawal kadar kelembapannya semasa proses pemulihan.. terlalu 'kering' atau 'basah' akan melambatkan/menyebabkan komplikasi dalam sistem penyembuhan.
Testimoni yg saya kongsi ni adalah kisah benar sahabat saya yang diuji dengan kemalangan yang menyebabkan luka dalam pada tangannya. Alhamdulillah berkat pengambilan berterusan VITA E complex dan juga GLA complex. Inilah hasilnya. :
)

Salam n Hai suma, nk share gud news even sy xde anak n x kawin lg coz rata2nye Shaklee user ni bakal ibu2, mama2 n mummy2...pe2pun sy jgk pengguna Shaklee n baru start consume on the 1st May ritu =p....tersgt happy sbb da dtg period after byk bln xdtg period rasanye almost 5bln jgk la...mula2 period tu darah tu malu2 plak nk kuar then after 2hari die jd xtau malu langsung kuar byk giler n laju je rasa darah tu turun bile sy berdiri or jln2 =D..yg paling best x rasa period pain pun tau2 je da period, xmcm dulu tiap2 kali period je mesti sakit perut amat...=) ade lg gud news ni nk bg tau, bile bgn pagi sy da x rasa lemau n malas even kt office pun da x rasa mngantuk, trasa sgt2 hyperactive walaawehhh buat keje pun laju je xde pit-stop...n ade satu hari tu sy kna masak utk 100org nk mkn kt site office, so bile da masak sorg2 tu mesti penat gilerr kn tp yg peliknye sy x rasa penat punnn even mlm tu sy x tido plak smpai ke paginye, lps da settle suma
keje memasak, deliver makanan n cuci2 sgala periuk bagai n kemas2 umah baru la terasa penat yg amat, mlm tu sy tido nyenyak giler n paginye bgn rasa fresh je...owhh kebetulan masa tgh masak2 tu confirm muka jd berminyak amat n mcm kusam2 kn tp kn muka sy x berminyak sgt, x mcm seblum ni n paling2 best muka sy nmpk mcm cerah plak if not nmpk gelap n x bermaya je huhuhu suke suke suke...blum abeh lg ni waaaa byknye gud news, k2 last ni, berat sy da trun sket 1kg hehehe even xbyk tp sonok jgk la sbb nombo kt penimbang tu da berkurang lalallala =p......produk yg sy mkn ialah (ESP, Performance drink, Mealshake, Lecithin, Alfalfa, Herb-Lax, n GLA) thnx to my distributor Lydzar Rusman sbb mengexplained suma persoalan, melayan sy yg byk tnye ni n mensuggest kn sy produk mana yg sesuai n bagus utk sy ambil....after this nk try Cinch Tea Mix, Cinch Shake Mix, OsteMatrix n Omega Guard plak....ihihihihi waaaa panjangnye mesti korang suma bosan kn baca huhuhu tp x kesah la sbb sy nk share jgk sbb teramat2 la happy...(^__^) 
=================================================================

Nizahasra Binti Suhaimie
Slm semua SGL.....sye rs bsyukur sgt2....nk sharing la ni...dgr ye!!smenjak kawen...kawen pd 23.12.2003...kitaran haid sye mula x teratur...2-3 bln brlh piod dtg.ble piod..mmg 7-8 hr brlh kering...sehinggalh sye consume gla nih...storynye gini...lps lhrkn bb no4 pd 1.4.2012..sye mula consume gla ni 1 mth after delivery approx dlm 1.5.2012...pd 6.5.2012..sye amik ocp yasmin..coz mmg nk plning..maklumlah anak dh 4..bderet plak tu..then nk plan utk implan.implan kalo nk pasang prefer time piod dtg...so psg implanon pd 30.5.2012.coz piod dh dtg lps amik yasmin.....sejak psg implanon...sye bleeding 2-3 weeks then stop for 4-5 days..then bleeding blk...sampailh awal julai...dkt2 bln pose ari tu...makin ckit n spotting je..then stop 25.7.2012...pd 3.8.2012..alamak!!!!piod dtg lagi..ingatkn bleeding lg...Alhamdulillah...7 hr dh kering....kene monitor lg..september mnjengah...Alhamdulillah syukur...3.9.2012piod dtg lg..nampak regular.7 hr sj..dh kering...mcm dh back to normal dh (piod mcm anak dara lg)...ingat nk share...tp terlalu awal sgt...sye monitor lg..now...3.10.2012..punctual plak time piod dtg...mcm pg keje plak...now tgh day4 piod..sye syukur ssgt2...sye nk menten amik gla nih...memadai dgn 1 bj 1hr....budget pon ok...below rm50 per mth...ok tu....now sye syukur sgt2. Dgn izinNYA....syukur kwn2 di luar sane x nk cube ke?.....JOM!!!

 untuk pertanyaan lanjut boleh PM saya
Mazurai Mohamed
Shaklee Independent Distributor
ID882368

No comments:

Post a Comment