Tuesday 28 August 2012

Lecithin untuk Badan


Mari kita bercerita mengenai Lecithin.Supaya kita dapat gambaran yang jelas fungsinya untuk badan kita.Kebanyakkannya pengguna Shaklee mengambil Lecithin untuk menguruskan badan.Wahhh..mesti ramai yang suka bila sebut bab-bab kuruskan badankan.Tapi harus diingat, teliti dahulu sesuatu product itu sebelum membeli.Takut-takut ia memudaratkan bukan memulihkan.Apa susah En Google kana da.taip je apa yang kita nak cari. Kalau tak paham En Google Translate pun ada.Yang pasti yang beli product yang berkesan dalm masa yang singkat kerana ia mengandungi bahan kimia.

Lecithin

Lecithin, a phospholipid. Also known as phosphatidylcholine:







Phospholipids are the form of fats that are used by cells. The phosphate and choline groups, shown here to the left of the glycerol portion, are charged. This makes this end of the molecule soluble in water. The other side of the molecule, made up of the carbon-hydrogen "tails" of the fatty acids, is not soluble in water. This "hybrid" nature -- part soluble, part insoluble -- is what makes it possible for phospholipids to form cellular membranes. It is also what makes lecithin a good emsulifying agent for production of mayonnaise, hollandaise, and bearnaise sauces.


Menurut Wikipedia

“Lecithin is a generic term to designate any group of yellow-brownish fatty substances occurring in animal and plant tissues composed of phosphoric acid, choline, fatty acids, glycerol, glycolipids, triglycerides, and phospholipids (e.g., phosphatidylcholine, phosphatidylethanolamine, and phosphatidylinositol).”

“Lecithin merupakan perkataan yang digunakan untuk menggambarkan kumpulan lemak yang berwarna kekuningan (yellow-brownish) yang boleh didapati di dalam tisu haiwan dan tumbuhan yang terdiri daripada phosphoric acid, choline, fatty acids, glycerol, glycolipids, triglycerides, and phospholipids (e.g., phosphatidylcholine, phosphatidylethanolamine, and phosphatidylinositol).”

“Lecitin dinamakan "pengemulsi semulajadi" kerana ia mempunyai kesan melekat pada lemak.dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung kat dalam darah...dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membrane.. Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan”
Sumber http://www.mamafaiz.com

Lecithin adalah pengemulsi lemak (reduce from an oily substance to milky fluid). Dalam badan kita, lecithin hadir dalam hempedu yang dihasilkan dalam hati dan disimpan dalam gall bladder untuk membantu penghadaman. Lemak akan diserap oleh usus kecil. Lecithin ni mengekalkan asid lemak dari bercampur dengan molekul organik yg lain dalam hempedu.

Selain itu, lecithin ni dapat membakar lemak. Lemak yang dimakan akan masuk ke dalam hati dan dicernakan untuk dijadikan sebagai sumber tenaga untuk badan. Jika lemak ini tidak dipecahkan secara sempurna, lemak ini akan berkumpul dan akan jadi radikal bebas yg akan memusnahkan sel-sel hati. Kehadiran lecithin membantu lemak-lemak tadi dipecahkan dengan sempurna. (proses fat metabolism di dalam hati). Secara tidak lansung, dengan pengambilan lecithin, ia boleh membuang lemak di dalam badan.
 
Lecithin juga membantu lemak bertukar menjadi bentuk cecair (emulsify). Jadi, ia menghalang lemak-lemak ini melekat pada salur-salur darah dan membuatkan salur darah ini tersumbat. Jadi, lecithin sangat bermanfaat dalam membantu fungsi2 kardiovaskular dalam badan.

‘Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf.  Soya lecithin merupakan sumber utama kolina.
Lecithin Shaklee diperolehi secara semulajadi  daripada kacang soya. Setiap kapsul gel lembut menyumbang 530mg lecithin.
Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.’
Sumber http://www.shaklee.com.my

Banyak tafsiran yang diberikan untuk Lecithin. Pilihlah yang mana membuatkan anda cepat faham.

“Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’….dalam kata ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah…dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran..”


“Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol,triglycerides dan lemak2 yg lain.Sebab tu ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure,stroke,heart disease, arteri yg mengeras … Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000-7000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yg sebegini”

    “Kenapa org yang nak kurus suke lecitin?Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye..ianya memecahkan lemak)..Tahukah anda..Lecitin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian… Pengambilan Lecitin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.”

“lecithin(berfungsi untuk memecahkan lemak2) dan HerbLax/ Fiber (utk detox. Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih. baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum)”

    “Asasnya, lecithin berfungsi sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.”


Terima kasih kepada pemberi maklumat.Tapi saya mintak maaf sebab saya lupa tuan empunya badan.Banyak sangat rujukan sehingga saya lupa dari siapa.Halal ya.




Kandungan Lecithin :

  1. Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
  2. Cholin – satu komponen neurotransmitter.
  3. Asetikolina (Acethylcholine.)– membekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  4. Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan. 

Lecithin mengandungi Cholin yg berfungsi dlm penghasilan Acethylcholine.
Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak.
Ia penting untuk penting untuk fungsi otak seperti berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dan sebagainya.

Kegunaan Lecithin:

  1. Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  2. Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  3. Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  4. Membantu kawal paras triglycerides.
  5. Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  6. Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.

LECITHIN AMAT PENTING UNTUK:


 FUNGSI OTAK

  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dan sebagainya.
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari lecithin.
  • Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine – kerana 30% otak adalah terdiri daripada lecithin, manakala 70% lemak di hati (liver) adalah lecitin.

UNTUK KAUM TUA



  • Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua.
  • Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat yang menjadi punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dan sebagainya.

UNTUK PENGHADAMAN

  • Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman.
 Apa itu Bile?
 
Bile adalah cecair yang dihasilkan oleh hati untuk membantu mencerna lemak.

“Bile plays a vital role in the digestion of fats and is present in most mammals. It is formed in the liver, where it is principally composed of cholesterol, lecithin, pigments, and salts. Most of the salts in this liquid are reabsorbed back into the body, and are necessary electrolytes. When people get severe stomach flus for instance, they may begin to vomit a yellow substance once their stomachs are empty that is principally made up of this fluid. This means electrolytes are being lost rapidly, and people may require electrolyte fluids to restore a healthy balance and prevent dehydration.
While bile is made in the liver, between meals it is stored in the gallbladder. In humans, when we eat, it is excreted into the duodenum, helping to break down fats. In some ways you can compare bile to a detergent, since it has emulsification properties. Emulsification binds two substances together. For instance, when you wash dishes, the soap you use binds to fats and grease, helping you to remove both soap and the grease.
Bile emulsifies with fats so that these can be absorbed by the small intestine. This necessary substance also allows people to absorb vitamins that are considered fat soluble, like vitamins D, E, and A. Without it we wouldn’t be able to absorb the important vitamins our body needs.”
Credits to www.wisegeek.com

UNTUK SEL

  • Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel.
  • Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita

UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)


  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
  • Lecithin adalah pengemulsi lemak (reduce from an oily substance to milky fluid). Dalam badan kita, lecithin hadir dalam hempedu yang dihasilkan dalam hati dan disimpan dalam gall bladder untuk membantu penghadaman. Lemak akan diserap oleh usus kecil. Lecithin ni mengekalkan asid lemak dari bercampur dengan molekul organik yg lain dalam hempedu.

FAEDAH & KEGUNAAN LECITHIN

  1.  Lecithin membersihkan saluran darah dan juga pengemulsi semula jadi bagi lemak di dalam darah. lecithin ni emulsifier yang sangat power!
  2.  Mencerdaskan otak dan mengurangkan nyanyuk.
  3.  mengawal penggumpalan platlet darah.
  4.  Menggalakkan penyerapan vitamin ADEK.
  5.  Mengekalkan kandungan air dalam kulit.
  6.  Untuk metablisma lemak.

Mari kita share sama-sama 13 kelebihan tentang Lecitin yang  perlu kita tahu.Sangat menarik untuk dibace dan saya share dengan anda-anda semua. Semogam kita semua mendapat manfaat.

 13 KELEBIHAN LECITHIN

  1. Lecitin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol,triglycerides dan lemak2 yg lain.Sebab tu ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure,stroke,heart disease, arteri yg mengeras ... Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000-7000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yg sebegini
  2. Kenapa org yang nak kurus suke lecitin?Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye..ianya memecahkan lemak)..Tahukah anda..Lecitin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian... Pengambilan Lecitin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  3. Lecitin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 bdn..Tanpa lecitin yg mencukupi..membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan....Banyak faktor seperti bahan2 kimia daripersekitaran yg tercemar,bahan2 metal,dadah,food additives, pesticides, etc.. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2...jadi dgn cara menambahkan pengambilan Lecitin ,pasti ianya keputusan yg bijak.,
  4. Lecithin membantu mengurangkan atau mecegah penyakit berkaitan hati....
  5. Lecitin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf.Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil lecithin
  6. Lecitin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria.Disamping itu, struktur lecitin itu sendiri melindungi sel dari teroksida
  7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf.Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter(berkaitan short term memory) . Lecitin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer's disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan...
  8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana ia menggalakkan proses tidur.Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia.
  9. Lecitin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi .Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi,hay fever,asma,bronkitis dan emphysema
  10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint(sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  11. Lecithin adalah zat utk kecantikan.. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat..cantik berkilat,kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine, .Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.
  13. Lecithin, bersama unsur2lain digunakan utk membuat BILE.. Bile ni fungsinya plak mencairkan lemak dan ..Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dlm badan

Banyakkan maklumat yang kita akan dapat kalau kita godek-godek situ sikit sini sikit. Ada lagi a few info nanti saya akan update dari semasa ke semasa.
Bagi yang berminat untuk beli boleh hubungi saya sebab saya ada harga discount hebat untuk anda semua.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Setiap pembelian di http://mazuraimohamed.blogspot.com/ atau di http://www.facebook.com/MyLittleCuteShoppe, atau http://www.facebook.com/mazurai.mohamed , atau secara personal verbal or non-verbal,anda layak menerima hadiah istimewa percuma, jadual makan dan tips ekslusif yg berkaitan, konsultasi percuma berterusan (after sales service) dan anda juga layak dijemput ke group ekslusif tertutup diFB.

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di:
H/P: 012 301 3031 atau
Email: mazuraimohamed@gmail.com atau
FB : http://www.facebook.com/mazurai.mohamed
http://www.facebook.com/MyLittleCuteShoppe

Lot of Love
Mazurai Mohamed
Shaklle Independent Distributor
ID : 882368


No comments:

Post a Comment